Raskausviikko 3

Ensimmäinen ihme

Raskausviikko 3

Gravid-vecka-3Munasolu hedelmöittyy ja äidin ja isän kromosomit yhdistyvät. Sukupuoli määräytyy hedelmöityshetkellä isän siittiön perusteella. Jos munasolun hedelmöittävä siittiö sisältää Y-kromosomin, lapsesta tulee poika; jos taas X-kromosomin, hänestä tulee tyttö. Seuraavaksi hedelmöittynyt munasolu kulkeutuu munanjohdinta pitkin kohtuun. Sen matka kestää useita päiviä. Edetessään solu ehtii jakautua useita kertoja. Sen ulkomuoto muistuttaa mikroskooppisen pientä vadelmaa. Osa soluista kehittyy sikiöksi ja osa istukaksi. Kun ovulaatiosta on kulunut kuudesta kahdeksaan päivää, munasolu kiinnittyy kohtuun.

Muutaman päivän kuluttua hedelmöittynyt munasolu alkaa tuottaa niin kutsuttua istukkahormonia eli hCG:tä, jota raskaustesti mittaa. Osalla naisista raskaustesti on positiivinen jo kymmenen päivän kuluttua hedelmöityksestä, osalla hormoni ei vielä ole havaittavissa. Saatat siis olla raskaana, vaikka se ei vielä näkyisi raskaustestissä.

Jotkut kokevat jo tällä viikolla tavallista voimakkaampaa väsymystä, ärtyneisyyttä, mielialan vaihteluja ja pahoinvointia.

Seuraa vauvan kehittymistä! Tilaa "Viikko viikolta". Saat kerran viikossa sähköpostia, jossa kerrotaan vauvan kasvusta ja mitä kehossasi tapahtuu raskauden aikana. Rekisteröidy tästä

Tilaa viikkoseuranta!

Seuraa lapsen kehitystä ja lue lisää raskauden eri vaiheista.

Mitä foolihappo on?

Foolihappo on tärkeää solujen aineenvaihdunnan, punasolujen muodostumisen ja sikiön kehityksen kannalta. Riittävä foolihapon saanti vähentää sikiön epämuodostumariskiä.
Lähes kaikessa ruoassa on pieniä määriä folaattia. Folaatti on vesiliukoinen B-ryhmän vitamiini (B9-vitamiini), jota tarvitaan solujen jakautumiseen ja verisolujen muodostumiseen. Sen tarve lisääntyy raskauden aikana. Ravinnossa esiintyvää vitamiinimuotoa kutsutaan folaatiksi. Foolihappo on vastaava synteettinen vitamiini, jota on vitamiinivalmisteissa, ravintolisissä ja täydennetyissä elintarvikkeissa.

 

Miten paljon minun pitää syödä?

Saat suuren osan raskauden aikana tarvitsemistasi ravintoaineista, kun noudatat lautasmallia ja syöt hieman enemmän kaloreita. Joitakin aineita on kuitenkin vaikea saada riittävästi ruokavaliosta, joten niitä on hyvä täydentää ravintolisillä. Näitä ravintoaineita ovat muun muassa foolihappo, rauta, D-vitamiini, omega-3-rasvahapot ja jodi.

 

Folaattipitoisia ruokia

Folaattia on esimerkiksi tummanvihreissä lehtivihanneksissa, hedelmissä ja marjoissa, pavuissa, kaalissa, täysjyväviljassa ja maksapasteijassa. Sen riittävän saannin turvaaminen ruokavalion avulla on kuitenkin vaikeaa. Siksi viranomaiset suosittelevat kaikille hedelmällisessä iässä oleville ja raskautta suunnitteleville tai raskaana oleville naisille 400 mikrogramman päivittäistä foolihappolisää.

Foolihapon puute

Folaatti tai foolihappo on solujen aineenvaihdunnan ja punasolujen muodostumisen kannalta välttämätön ravintoaine. Sen puute aiheuttaa anemiaa. Foolihappoa tarvitaan sikiön normaaliin kehitykseen raskauden aikana, ja sen puute lisää sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriön riskiä.