Raskausviikko 22

Sätkyttelyä masussa

Raskausviikko 22

Gravid-vecka-22Sikiö on noin 26 cm pitkä ja painaa noin 350 g. Nyt masussa on täysi mekkala päällä! Sikiö potkii, heiluttaa käsiä ja heittää kuperkeikkoja – tämä onkin todella tärkeää, sillä nivelten, luuston ja lihasten kehittyminen jatkuu. Sikiöllä on oma unirytminsä, johon kuuluu olla valveilla äidin levätessä ja nukkua äidin ollessa liikkeellä.

Kohtu on nyt kasvanut navan yläpuolelle, ja sikiön liikkeet tuntuvat entistä selvemmin. Kämmenesi ja jalkateräsi saattavat turvota päivän mittaan etenkin, jos joudut seisomaan useita tunteja. Turvotuksen syynä on verisuonia painava ja verenkiertoa haittaava kohtu, mutta myös hormonimuutokset. Voit kokeilla lievittää turvotusta tukisukilla. Koeta ojennella sääriä istuessasi alas sekä tehostaa verenkiertoa liikuttamalla jalkateriä ylös ja alas tai pyörittämällä niitä. Myös reipas kävely voi tehdä hyvää. Nukkumaan mennessä tai levätessä voi olla mukava asettaa tyyny pohkeiden alle.

Seuraa vauvan kehittymistä! Tilaa "Viikko viikolta". Saat kerran viikossa sähköpostia, jossa kerrotaan vauvan kasvusta ja mitä kehossasi tapahtuu raskauden aikana. Rekisteröidy tästä

Tilaa viikkoseuranta!

Seuraa lapsen kehitystä ja lue lisää raskauden eri vaiheista.

Foolihappo vähentää sikiön epämuodostumariskiä

Foolihappo on tärkeää solujen aineenvaihdunnan, punasolujen muodostumisen ja sikiön kehityksen kannalta. Foolihappo vähentää sikiön epämuodostumariskiä, ja sitä tarvitaan hermostoputken muodostumiseen. Foolihapon puute voi aiheuttaa hermostoputken sulkeutumishäiriön. Jopa 12 prosentilla Euroopan väestöstä elimistön kyky muuntaa tavallista foolihappoa aktiiviseen muotoon elimistön käyttöä varten on heikentynyt. Tämä voi aiheuttaa foolihapon puutetta. Natalben Raskaus -ravintolisän sisältämä foolihappo on valmiiksi aktiivisessa muodossa, joten jokaisen elimistö pystyy hyödyntämään sen täysimittaisesti.

Natalben Raskaus -kapselin sisältö: 400 mikrogrammaa aktiivista foolihappoa

Rautaa tarvitaan veren muodostumiseen

Rautaa tarvitaan veren punasolujen muodostumiseen sekä aivojen, lihasten, maha-suolikanavan ja immuunijärjestelmän kehitykseen. Raskausajan raudanpuuteanemia voi aiheuttaa lapselle kognitiivisia häiriöitä tai käytöshäiriöitä. Odottava äiti saattaa tarvita rautalisää, vaikka ruokavalioon sisältyisi runsaasti rautaa. Keskustele omasta tilanteestasi neuvolan terveydenhoitajan kanssa.

Natalben Raskaus -kapselin sisältö: 30 milligrammaa rautaa

Jodi on tärkeää kasvulle ja kuulon kehittymiselle

Jodia tarvitaan tukemaan sekä äidin että lapsen kilpirauhasen toimintaa. Se on tärkeää lapsen kasvun sekä psyykkisten toimintojen ja kuulon kehityksen kannalta. Jodin puute on yhdistetty myös keskenmenoihin, vastasyntyneen pienipainoisuuteen, huonokuuloisuuteen ja synnynnäisiin epämuodostumiin.

Natalben Raskaus -kapselin sisältö: 175 mikrogrammaa jodia

Omega-3-rasvahapot ovat tärkeitä aivojen kehitykselle

Omega-3-rasvahapot ovat tärkeitä lapsen aivojen, hermoston ja silmien kehityksen kannalta. Lisäksi elimistö tarvitsee niitä solujen rakentamiseen ja korjaamiseen. Raskausajan ruokavaliosuositusten mukaan omega-3-rasvahappoja sisältävää kalaa tulisi syödä kahdesti tai kolmesti viikossa. Tutkimusten mukaan odottavat äidit kuitenkin syövät liian vähän kalaa ja pelkäävät sen sisältävän lapselle haitallisia ympäristömyrkkyjä.

Natalben Raskaus -kapselin sisältö: 290 milligrammaa omega-3-rasvahappoja, joista 29 milligrammaa EPA:ta ja 145 milligrammaa DHA:ta

 

D-vitamiini on tärkeää luuston muodostumiselle

D-vitamiini edistää kalsiumin imeytymistä, mikä on tärkeää vauvan luuston rakentumisen kannalta. Sitä tarvitaan myös kasvuun sekä keuhkojen, hermoston ja immuunijärjestelmän normaaliin kehitykseen. D-vitamiinin puute voi vaikeuttaa vauvan luuston, hermoston, keuhkojen ja immuunijärjestelmän normaalia kehitystä.

Natalben Raskaus -kapselin sisältö: 15 mikrogrammaa D-vitamiinia

14 muuta tärkeää vitamiinia ja kivennäisainetta

Natalben Raskaus sisältää myös 14 muuta tärkeää vitamiinia ja kivennäisainetta, joita elimistösi voi tarvita ennen raskautta ja sen aikana: beetakaroteenia, B1-vitamiinia, B2-vitamiinia, niasiinia, pantoteenihappoa, B6-vitamiinia, biotiinia, B12-vitamiinia, E-vitamiinia, kalsiumia, magnesiumia, sinkkiä, kuparia ja seleeniä.