Näin aktiivinen foolihappo toimii

Så-fungerar-aktiv-folsyra

Elimistön ei tarvitse muuntaa aktiivista foolihappoa

Tiesitkö, että kaikille raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville naisille suositellaan foolihappolisää? Syynä on, että foolihapon puute lisää lapsen hermostoputken sulkeutumishäiriön (esimerkiksi selkärankahalkion) riskiä. Foolihappo on myös uusien solujen välttämätön rakennusaine, ja erityisen suuri foolihapon tarve on kasvavalla sikiöllä. Jotta foolihappo vaikuttaa elimistössä, se on ensin muunnettava aktiiviseen muotoon. Useimpien ihmisten elimistö tekee tämän vaivatta.

Joillakin ihmisillä on kuitenkin geenimuutos, joka vaikuttaa muuntoprosessissa tarvittavaan entsyymiin ja heikentää elimistön kykyä muuntaa foolihappoa. Natalbenin sisältämä aktiivinen foolihappo on valmiiksi oikeassa muodossa elimistön käyttöön.

Aktiivinen foolihappo toimii kaikilla, vaikka elimistön kyky hyödyntää foolihappoa olisi heikentynyt

Aktiivinen foolihappo toimii kaikilla, vaikka elimistön kyky muuntaa foolihappoa aktiiviseen muotoon olisi heikentynyt. Euroopassa sen muuntamista vaikeuttava geenivirhe on jopa 12 prosentilla ihmisistä. Aktiivinen foolihappo imeytyy helposti, ja jokaisen odottavan äidin elimistö pystyy hyödyntämään sen täysimittaisesti.

Mitä foolihappo on?

Foolihappo on tärkeää solujen aineenvaihdunnan, punasolujen muodostumisen ja sikiön kehityksen kannalta. Riittävä foolihapon saanti vähentää sikiön epämuodostumariskiä.
Lähes kaikessa ruoassa on pieniä määriä folaattia. Folaatti on vesiliukoinen B-ryhmän vitamiini (B9-vitamiini), jota tarvitaan solujen jakautumiseen ja verisolujen muodostumiseen. Sen tarve lisääntyy raskauden aikana. Ravinnossa esiintyvää vitamiinimuotoa kutsutaan folaatiksi. Foolihappo on vastaava synteettinen vitamiini, jota on vitamiinivalmisteissa, ravintolisissä ja täydennetyissä elintarvikkeissa.

 

Miten paljon minun pitää syödä?

Saat suuren osan raskauden aikana tarvitsemistasi ravintoaineista, kun noudatat lautasmallia ja syöt hieman enemmän kaloreita. Joitakin aineita on kuitenkin vaikea saada riittävästi ruokavaliosta, joten niitä on hyvä täydentää ravintolisillä. Näitä ravintoaineita ovat muun muassa foolihappo, rauta, D-vitamiini, omega-3-rasvahapot ja jodi.

 

Folaattipitoisia ruokia

Folaattia on esimerkiksi tummanvihreissä lehtivihanneksissa, hedelmissä ja marjoissa, pavuissa, kaalissa, täysjyväviljassa ja maksapasteijassa. Sen riittävän saannin turvaaminen ruokavalion avulla on kuitenkin vaikeaa. Siksi viranomaiset suosittelevat kaikille hedelmällisessä iässä oleville ja raskautta suunnitteleville tai raskaana oleville naisille 400 mikrogramman päivittäistä foolihappolisää.

Foolihapon puute

Folaatti tai foolihappo on solujen aineenvaihdunnan ja punasolujen muodostumisen kannalta välttämätön ravintoaine. Sen puute aiheuttaa anemiaa. Foolihappoa tarvitaan sikiön normaaliin kehitykseen raskauden aikana, ja sen puute lisää sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriön riskiä.