Hermostoputken sulkeutumishäiriö

Foolihappo vähentää hermostoputken sulkeutumishäiriön riskiä

Raskauden aikana foolihapon tarve kasvaa. Foolihappo on tärkeä B-ryhmän vitamiini, jota tarvitaan sikiön normaaliin kehitykseen. Juuri foolihapon saanti on erityisen tärkeää raskauden alkuvaiheessa. Tällöin muodostuu lapsen hermostoputki, josta kehittyy myöhemmin keskushermosto. Foolihapon puute lisää lapsen hermostoputken sulkeutumishäiriön (esimerkiksi selkärankahalkion) riskiä. Foolihapon puutos voi aiheuttaa myös anemiaa ja homokysteiiniarvojen kohoamista, mihin liittyy suurempi keskenmenon ja neurologisten sairauksien riski. Siksi viranomaiset suosittelevat kaikille raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville naisille 400 mikrogramman päivittäistä foolihappolisää.

foster-med-ryggmärgsbrockMikä hermostoputken sulkeutumishäiriö on?

Hermostoputken sulkeutumishäiriö on vaikea selkärangan epämuodostuma, esimerkiksi selkärankahalkio, joka kehittyy sikiökauden kolmannella tai neljännellä viikolla. Oireiden vaikeusaste vaihtelee sen mukaan, missä selkärangan kohdassa vamma sijaitsee. Jos vamma vaikuttaa hermostoon, se voi aiheuttaa lihasheikkoutta ja toisinaan myös halvaantumista tai eriasteisia liikuntavammoja. Muihin oireisiin kuuluvat esimerkiksi tuntopuutokset, jotka vaikeuttavat kivun ja liikkeen aistimista. Lisäksi voi esiintyä rakon ja suolen toiminnan häiriöitä, joihin voi liittyä munuaisten vajaatoimintaa ja virtsankarkailua sekä suolen toiminnan heikentymistä ja sulkijalihaksen toiminnan häiriintymistä. Selkärankahalkio voi aiheuttaa myös hydrokefaliaa (nesteen kertymistä aivoihin), aivovaurioita tai näkökyvyn ongelmia.

Mitä foolihappo on?

Foolihappo on tärkeää solujen aineenvaihdunnan, punasolujen muodostumisen ja sikiön kehityksen kannalta. Riittävä foolihapon saanti vähentää sikiön epämuodostumariskiä.
Lähes kaikessa ruoassa on pieniä määriä folaattia. Folaatti on vesiliukoinen B-ryhmän vitamiini (B9-vitamiini), jota tarvitaan solujen jakautumiseen ja verisolujen muodostumiseen. Sen tarve lisääntyy raskauden aikana. Ravinnossa esiintyvää vitamiinimuotoa kutsutaan folaatiksi. Foolihappo on vastaava synteettinen vitamiini, jota on vitamiinivalmisteissa, ravintolisissä ja täydennetyissä elintarvikkeissa.

 

Miten paljon minun pitää syödä?

Saat suuren osan raskauden aikana tarvitsemistasi ravintoaineista, kun noudatat lautasmallia ja syöt hieman enemmän kaloreita. Joitakin aineita on kuitenkin vaikea saada riittävästi ruokavaliosta, joten niitä on hyvä täydentää ravintolisillä. Näitä ravintoaineita ovat muun muassa foolihappo, rauta, D-vitamiini, omega-3-rasvahapot ja jodi.

 

Folaattipitoisia ruokia

Folaattia on esimerkiksi tummanvihreissä lehtivihanneksissa, hedelmissä ja marjoissa, pavuissa, kaalissa, täysjyväviljassa ja maksapasteijassa. Sen riittävän saannin turvaaminen ruokavalion avulla on kuitenkin vaikeaa. Siksi viranomaiset suosittelevat kaikille hedelmällisessä iässä oleville ja raskautta suunnitteleville tai raskaana oleville naisille 400 mikrogramman päivittäistä foolihappolisää.

Foolihapon puute

Folaatti tai foolihappo on solujen aineenvaihdunnan ja punasolujen muodostumisen kannalta välttämätön ravintoaine. Sen puute aiheuttaa anemiaa. Foolihappoa tarvitaan sikiön normaaliin kehitykseen raskauden aikana, ja sen puute lisää sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriön riskiä.

 

Unelmoitteko perheen perustamisesta?

Jos suunnittelette perheenlisäystä, foolihappolisän käyttö kannattaa aloittaa jo nyt. Foolihappo on nimittäin ratkaisevan tärkeää lapsen kehityksen kannalta.

Vauvakuumetta